اخبار

هم اندیشی دولت و دانشگاه/ راهکارهای رئیس دانشگاه لرستان برای خنثی سازی تحریم ها

۱۳۹۸/۰۴/۱۷

 

رئیس دانشگاه لرستان بر تقویت همکاری‌های مشترک بین دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاههای همجوار در یک منطقه، برای خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه دشمن تأکید کرد.

دکتر خسرو عزیزی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا منطقه لرستان، گفت: «یکی از راهکارهای قانونی دورزدن تحریم‌های ظالمانه دشمن، آن است که همکاری‌های مشترک بین دانشگاه‌های کشور در زمینه استفاده از تجهیزات و امکانات مشترک، گسترش یابد».

وی بیان کرد: «الان در شرایط تحریم هستیم و همین باعث می‌شود تأمین برخی تجهیزات دانشگاهی، به‌سختی فراهم شود؛ اما برای نمونه، دانشگاه‌های مناطق کشور مثلاً منطقه پنج، می‌توانند با بسط همکاری‌های مشترک علمی، آموزشی و تحقیقاتی، از امکانات و تجهیزات یکدیگر به‌صورت مشترک استفاده کنند که خود، نوعی راهکار اثرگذار قانونی برای مقابله مؤثر با تحریم‌های دشمن و خنثی‌سازی اثر این تحریم‌هاست».

رئیس دانشگاه لرستان، افزود: «تقویت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی کشور از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از این‌گونه شرکتها و برگزاری استارتاپ‌ها که به‌نوعی زمینه‌سازی برای شناسایی استعدادهاست، از راهکارهای مقابله با وابستگی‌های تکنولوژیک و دانشی به خارج و بی‌اثرنمودن تحریم‌هاست».

دکتر عزیزی، تشریح کرد: «دانشگاه جامعه‌محور، دانشگاهی است که برای رفع چالش‌ها و مشکلات جامعه، راهکار ارائه کند و الان نیز باید با هم‌اندیشی بین دولت و دانشگاه‌ها، راهکارهای اثرگذار خنثی‌سازی تحریم‌ها، توسط محققان و پژوهشگران دانشگاهی کشور ارائه شود».

وی ادامه داد: «توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای و استانی در موضوع مقابله با تحریم‌های دشمن، نقش مهمی دارد و خوشبختانه در این راستا، دانشگاه لرستان نیز همکاری‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و پژوهشی خود را با بخش‌های مختلف صنعت و مدیریت اجرایی، گسترش داده است».

رئیس دانشگاه لرستان اظهار کرد: «در دانشگاه لرستان، بسیاری از آیین‌نامه‌های ارتقای اعضای هیئت‌ علمی، در جهت کاربردی کردن مباحث دانشگاهی، اصلاح شده که خود، یک گام مهم در راستای توجه به بومی‌سازی و کاربردی‌سازی مباحث آموزشی دانشگاهی است و نتیجه‌اش، تقویت تولید ملی و اقتصاد دانش‌بنیان و کاهش وابستگی به دیگر کشورهاست».

دکتر عزیزی تصریح کرد: «اصل خودیاری و خودباوری، باید بیش ‌از پیش، در حوزه‌های مهم و زیربنایی دانشگاهی کشور تقویت شود تا بتوانیم در همه زمینه‌ها، روی پای خودمان بایستیم و اقدامات خصمانه دشمنان همچون تحریم‌ها، نتواند بر اقتصاد کشور، اثرات مخربی برجای بگذارد».

رئیس دانشگاه لرستان، یادآور شد: «هرچقدر ارتباط بین دانشگاهیان و سایر بخش‌های جامعه مثل بخش‌های صنعت و کشاورزی، تقویت شود دانشگاه نقش اثرگذارتری در رفع چالش‌ها خواهد داشت و در نتیجه، اقتصاد کشور، یک اقتصاد مستقل و قدرتمند خواهد شد که تحریم‌ها، قادر نخواهند بود آنرا ضعیف کنند».

وی گفت: «نقش دانشگاه در یک منطقه یا یک شهر، باید به‌گونه‌ای باشد که اگر یک زمانی، دانشگاه تعطیل شد منطقه از فقدان دانشگاه دچار خسارت‌های زیان باری شود».

وی اظهار کرد: «در دانشگاه باید نظام اطلاع‌رسانی فعالی از بازار کار ایجاد شود و اطلاعات راهبردی محیط کسب‌ و کار و بازار را برای تحلیل مستمر فعالیت‌های بازار، تهیه و به روزرسانی کند».  

رئیس دانشگاه لرستان، توضیح داد: «در یک روز از هفته، دانشگاه باید میزبان یکی از شرکت‌های بزرگ استان، منطقه یا حتی کشور باشد تا تجربه مدیران، به دانشجویان انتقال یابد».

وی عنوان کرد: «دانشجویان برای حرفه‌ای شدن، باید در حین کار و به‌صورت واقعی در تعامل سازنده با محیط کار و مبتنی بر عمل و تجربه، آموزش‌های مفید و کاربردی را بیاموزند تا ارائه آموزش‌ها، به‌صورت کاملاً اثرگذار و کاربردی باشد».

دکتر عزیزی افزود: «جامعه باید دانشگاه محور باشد؛ یعنی دانشگاه اتاق فکر جامعه بوده و مرجعیت علمی داشته باشد».

رئیس دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: «دانشگاه‌های هم‌جوار همدیگر و دانشگاه‌های یک منطقه، باید تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های مشترک با همدیگر را گسترش بدهند».

منبع خبر: گفتگوی رئیس دانشگاه لرستان با خبرگزاری ایسنا، یکشنبه، 16 تیرماه 98.



 


۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰
۱۱۳ بازدید