اخبار

اولین نشست هیئت اندیشه‌ورز مبارزه با اعتیاد برگزار شد

۱۴۰۱/۰۵/۰۵

در اولین نشست هیئت اندیشه‌ورز دانشگاهی مبارزه با اعتیاد، بر مبارزه جمعی، اجتماعی و فراگیر با اعتیاد به مواد مخدر و تقویت اقدامات علمی پیشگیرانه، تأکید شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، صبح روز چهارشنبه، 5 مردادماه، اولین نشست هیئت اندیشه‌ورز (اتاق فکر) مبارزه با اعتیاد، با تأکید بر ارائه راهکارهای دانشگاهی، در محل سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه لرستان، با حضور دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان، اردشیر صفا‌پور، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان و تعدادی از متخصصان دانشگاهی استان لرستان، برگزار شد.

در این نشست، با رویکرد هم‌اندیشی، درباره چیستی و چرایی شیوع اعتیاد به مواد مخدر در جامعه و راهکارهای علمی و کاربردی برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، بحث و گفت‌وگو شد.

ضرورت افزایش نقش‌آفرینی علمی و کاربردی دانشگاه برای کاهش اعتیاد

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان در این نشست گفت: «دانشگاه به‌عنوان یک نهاد اسلامی، تمدن‌ساز باید بتواند در کاهش اعتیاد در جامعه با رویکردهای علمی و کاربردی، نقش‌آفرین باشد».

دکتر نظری بیان کرد: «دانشگاه اسلامی، دانشگاهی تمدن‌ساز است که نقش مهمی در کاهش نظام مسائل جامعه، ایفاء می‌کند».

وی اظهار داشت: «اینکه محور کار در تلاش برای کاهش اعتیاد به مواد مخدر در جامعه، استفاده از نظرات متخصصان دانشگاهی باشد یک رویداد کاملاً مثبت است».

سرپرست دانشگاه لرستان تصریح کرد: «همکاری بین متخصصان دانشگاهی با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان بایستی گسترش یابد».

دکتر علی نظری، توضیح داد: «از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه‌های استان لرستان از جمله مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه لرستان برای کمک به شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان، بایستی، بهره‌گیری شود».

دکتر نظری، افزود: «علاوه بر نهادهای دولتی، بایستی تلاش کرد با رویکردهای اجتماعی و مردم‌محور و افزایش مشارکت‌های مردمی، مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد را به یک موضوع فراگیر و اجتماعی، به‌ویژه در سطح خانواده‌ها تبدیل کرد».

وی ادامه داد: «خانواده، سازمان‌های مردم‌نهاد، نهادهای دولتی، دانشگاه‌ و همه و همه باید با رویکرد هم‌گرایی و هم‌افزایی، به‌صورت جمعی و منسجم با اعتیاد به مواد مخدر، مبارزه کنند».

رسیدن به جامعه‌ای کاملاً سالم مستلزم استفاده از راهکارهای دانشگاهی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان در این نشست گفت: «رسیدن به جامعه‌ای کاملاً سالم مستلزم آن است که از راهکارهای علمی، کاربردی و دانشگاهی استفاده شود».

اردشیر صفاپور، بیان کرد: «اتاق فکر با حضور متخصصان دانشگاه‌های مختلف استان لرستان از جمله دانشگاه لرستان تشکیل شده است».

صفا‌پور اظهار داشت: «در بحث مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر بایستی همچون دوران دفاع مقدس، همه اقشار جامعه احساس مسئولیت کنند».

وی تشریح کرد: «پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و مبارزه با آن، نیازمند یک عزم جمعی همگانی و فراگیر در سطوح همه اقشار جامعه است».

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان افزود: «همه باید در همه سطوح تلاش کنیم با پدیده‌ی اعتیاد با رویکرد پیشگیرانه مبارزه شود».

اردشیر صفا‌پور، تصریح کرد: «هدف ما آن است که در استان لرستان با تشکیل این هیئت اندیشه‌ورز دانشگاهی (اتاق فکر) بتوانیم متناسب با خصوصیات و ویژگی‌های استان، راهکارهای علمی و کاربردی برای مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر، تقویت شده و ارتقاء یابند».

آموزش مبتنی بر پیشگیری در همه سطوح جامعه

رئیس مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه لرستان در این نشست گفت: «ما باید تلاش کنیم با تقویت شاخص‌های معنویت و گسترش آموزش‌های لازم در همه سطوح، به‌ویژه در سطح کودکان و نوجوانان، پیشگیری از اعتیاد را در جامعه، تقویت و نهادینه کنیم».

دکتر فضل‌اله میردریکوند، توضیح داد: «مفهوم خانواده سالم را بایستی در جامعه تقویت کرد؛ برای این مهم بایستی آموزش‌ها را در سطح خانواده‌ها، گسترش داد».

دکتر میردریکوند، اظهار داشت: «ما باید مراکز مشاوره و پلیس بحران برای حمایت از نظام خانواده در برخی مناطق و محلات داشته باشیم».

وی توضیح داد: «مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه لرستان این آمادگی را دارد که توان و ظرفیت‌های علمی خود را برای همکاری با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان به‌کارگیری کند تا اعتیاد به مواد مخدر در جامعه، کاهش یابد».

گفتنی است در این نشست، دیدگاه‌ها و راهکارهای گوناگون درباره‌ی پیشگیری از اعتیاد، ارائه شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۱۸:۲۶
۴۳۱ بازدید