اخبار

نشست استاندار لرستان با رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان برگزار شد

۱۴۰۱/۰۵/۲۰

نشست استاندار لرستان با رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان با موضوع تقویت تلاش‌ها و راهکارها برای ارتباط پایدار دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این نشست که روز پنجشنبه، 20 مردادماه با برنامه‌ریزی و میزبانی نهاد استانی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان و در استانداری لرستان برگزار شد دکتر فرهاد زیویار، استاندار لرستان بر تقویت ارتباط بین نظام دانشگاهی استان با سازمان‌ها، ادارات و نهادهای استانی برای شکوفاشدن هرچه بیشتر استعداد و ظرفیت‌های درون‌استانی، تأکید کرد.

استاندار لرستان گفت: «همانگونه که حضرت امام (ره) فرمودند دانشگاه مبداء همه تحولات است؛ بنابراین برای تحول‌گرایی در همه ابعاد بایستی ارتباط بین دانشگاه با سایر بخش‌های جامعه، تقویت شده و گسترش یابد».

دکتر فرهاد زیویار، تشریح کرد: «اگر می‌خواهیم علم و دانش در جامعه نهادینه شود بایستی ارتباط بین نظام آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی یک ارتباط پایدار باشد و این دو در زمینه‌هایی همچون برنامه‌ریزی و مشاوره و سایر نیازهای دانش‌آموزان و دانشجویان، همکاری‌های خود را گسترش دهند».

وی، تصریح کرد: «منظور از ارتباط بین نظام دانشگاهی با نظام آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها، نهادها و ادارات، یک ارتباط کیفی و همراه با داشتن محتوای اثرگذار و نتیجه‌بخش است».

استاندار لرستان، توضیح داد: «جامعه به‌ویژه استان‌های کمتربرخورداری همچون لرستان، دارای مشکلات و کمبودهایی هستند که با مسئله‌محوری و انجام پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی و ارتقای نقش دانشگاه در این مسیر، بایستی این کمبودها را رفع کرد».

دکتر زیویار، ادامه داد: «دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهش بالایی هستند؛ پس، ضرورت دارد از این ظرفیت‌ها، به‌خوبی، بهره‌گیری شود».

وی افزود: «دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و ادارات نیز ظرفیت‌ها و امکانات مختلف و متنوعی دارند که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان، می‌بایست در همکاری‌های دوجانبه و کیفی، از این ظرفیت‌ها در راستای رفع یا کاهش مشکلات و چالش‌های استانی، استفاده کنند».

طرح حامیم (حلقه‌های میانی) در نظام دانشگاهی برای جریان‌سازی

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در این نشست، توضیحاتی درباره ویژگی‌های نظام آموزش عالی استان و طرح «حامیم»، ارائه کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، گفت: «با اجرای طرح حامیم، در نظر است از ایده‌های برتر کنش‌گران انقلابی دانشگاه‌های استان برای تحقق کامل دانشگاه اسلامی تمدن‌ساز، بهره‌گیری شود».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، تشریح کرد: «در طرح حامیم (حلقه‌های میانی)، رویکرد آن است که نقش اساتید و دانشجویان فعال انقلابی در حوزه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ... تقویت شود».

وی بیان کرد: «این، مهم است که یک استاد یا دانشجوی فعال انقلابی، بتواند جریان‌ساز باشد».

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، افزود: «براساس رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، دانشگاه بایستی یک دانشگاه اثرگذار، جریان‌ْساز و تمدن‌ساز باشد و بتواند در کاهش مشکلات جامعه، نقش مهمی ایفاء کند».

نقش اثرگذار دانشگاه در پیشرفت جامعه

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان در این نشست، در سخنانی، بر گسترش ارتباط بین دانشگاه‌های استان و بخش‌های مختلف جامعه با هدف نهادینگی پیشرفت همراه با عدالت و معنویت، تأکید کرد.

دکتر نظری، توضیح داد: «اینکه جناب آقای دکتر زیویار، استاندار محترم لرستان بر گسترش همکاری بین دانشگاه‌ها و ادارات مختلف با جهت‌گیری رفع مشکلات استانی، تأکید می‌کند گویای نگاه علمی مجموعه‌ی استانداری برای پیشرفت همه‌جانبه‌ی استان است».

وی تشریح کرد: «دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان از جمله دانشگاه لرستان، بهره‌مند از ظرفیت‌های گوناگون هستند که بایستی از این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی برای پیشرفت جامع استان، استفاده شود».

سرپرست دانشگاه لرستان، تصریح کرد: «در حکمرانی و مدیریت اسلامی، این موضوع دارای اهمیت است که پیشرفت بایستی همراه با عدالت و معنویت دینی باشد؛ بنابراین، رسالت دانشگاه‌ها در تبیین، تقویت و ترویج شاخص‌های پیشرفت مبتنی بر معنویت، اهمیت دارد».

دکتر نظری، افزود: «خوشبختانه تفاهم‌نامه‌های مختلفی بین دانشگاه لرستان با سایر بخش‌های دولتی و خصوصی استان منعقد شده است که اساس آن، مسئله‌محوری و ارائه راهکارهای علمی و کاربردی برای رفع مشکلات است».

وی، تحلیل کرد: «همچنین، نقش نهاد دانشگاه در موضوع جهاد تبیین، یک نقش اثرگذار تبیین‌گرانه، تربیتی و هدایت‌گرانه برای جامعه است که باید، تقویت شده و ارتقاء یابد».

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ - ۲۱:۵۳
۴۱۵ بازدید