اخبار

رئیس دانشگاه لرستان در نشست پیوست فرهنگی طرح ضیافت اندیشه اساتید: راه پیشگیری از انحرافات و مبارزه با فتنه‌ها، تمسک به قرآن کریم و اهل بیت (علیهم‌السلام) است

۱۴۰۱/۰۶/۰۳

رئیس دانشگاه لرستان در نشست پیوست فرهنگی طرح ضیافت اندیشه اساتید، گفت: «راه پیشگیری از انحرافات و مبارزه با فتنه‌ها، تمسک‌ به آموزه‌ها و تعالیم قرآن کریم، اهل بیت (علیهم‌السلام) و نهج‌البلاغه است».

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر علی نظری، در نشست پیوست فرهنگی طرح ضیافت اندیشه اساتید که پنجشنبه، سوم شهریورماه، در مشهد مقدس با تأکید بر موضوع سبک زندگی و سواد رسانه‌ای، برگزار شد، تشریح کرد: «اگر بخواهیم خود را از طوفان‌های حوادث، انحرافات و فتنه‌های دنیای مدرن نجات دهیم راهش تمسک و رجوع به ثقلین است که همان قرآن کریم و اهل بیت (علیهم‌السلام) هستند؛ بصیرت داشتن به معنی پیروی کردن از آموزه‌های دین اسلام است؛ به‌طور‌ حتم، حقیقت ناب، اندیشه و مکتب فکری راستین از سرچشمه قرآن کریم، تعالیم و سبک زندگی اهل بیت (علیهم‌السلام) و آموزه‌های نهج‌البلاغه، منبعث می‌شود».

دکتر نظری، تشریح کرد: «امروز، ما در جنگ تمام عیار نرم هستیم؛ مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) تعالی از استعاره‌های مفهومی نظامی برای عرصه‌ی فرهنگی همچون تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی استفاده می‌کنند که در حقیقت هشداری است که ما در جنگ فرهنگی هستیم؛ بنابراین باید با بصیرت و هوشیاری منبعث از آموزه‌های دین اسلام، پایه‌های نظام خانواده را مستحکم کرده و در این راه بایستی بعثت پیامبرانه داشته باشیم تا دراین طوفان و تهاجم رسانه‌ای بیگانه و فضای مجازی، فرزندان و خانواده خود را محافظت و پاسداری کنیم و اجازه ندهیم دشمن، سرزمین عقول و قلوب ما و جامعه را تصرف کند».

وی اظهار داشت: «اگر می‌خواهیم بنیان خانواده را محکم کنیم و نظام مسائل نهاد خانواده را کاهش بدهیم بایستی به مفهوم رستاخیز در سطح خانواده توجه کنیم؛ رستاخیز در سطح خانواده، مراجعه به تعالیم قرآن کریم و نهج‌البلاغه است».

رئیس دانشگاه لرستان ادامه داد:‌ «دشمن از طریق جنگ نرم به‌دنبال تضعیف ارزش‌های دینی همچون حجاب در جامعه است؛ در جنگ نرم، دشمن به‌دنبال تصرف عقل‌ها، فکر‌ها و اندیشه‌هاست؛ پس، بایستی با تقویت و ترویج هرچه بیشتر تعالیم و آموزه‌های دین اسلام به‌ویژه در سطح خانواده، در این جنگ، مقاومت و پایداری داشت و بر دشمن، چیره شد».

نهاد خانواده با گدشت و همدلی، مستحکم می‌شود

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، در این نشست، گفت: «گذشت، همدلی و سعه صدر باعث تحکیم نهاد خانواده و تقویت آرامش و آسایش در سطح خانواده می‌شود».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود اظهار داشت: « ورود اساتید به این شهر معنوی (مشهد مقدس) ضمن تقویت روحیه و ایجاد فضایی مناسب برای آشنا شدن خانواده‌ها با همدیگر باعث تقویت روحیه گذشت شده و کدورت‌ها را ضعیف و از بین می‌برد».

جایگاه مهم خانواده در شکل‌گیری سبک زندگی ایرانی، اسلامی

در ادامه این نشست (پیوست فرهنگی طرح ضیافت اندیشه اساتید)، حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد، مشاور خانواده درباره جایگاه نهاد خانواده در شکل‌گیری سبک زندگی ایرانی، اسلامی، مطالبی را بیان کرد.

وی در بخشی از سخنانش توضیح داد که برای تربیت قرآنی در خانواده و ارتقای نهاد خانواده بایستی اعضای خانواده شامل زن، شوهر و فرزند (فرزندان) به‌خصوصیات همدیگر توجه کنند و همدیگر را براساس خصوصیاتی که دارند بپذیرند.

مشاور خانواده تصریح کرد در سبک زندگی ایرانی، اسلامی، جایگاه نهاد خانواده یک جایگاه بسیار مهم است که به‌صورت پیوسته بایستی ارتقاء یابد.

برخی مهم‌ترین نکات گفته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی‌نژاد درباره مفهوم سواد رسانه‌ای، به این شرح است:

از منظر تبارشناسی مفهوم سواد رسانه‌ای در جهان، باید به سال 1923 بازگردیم که یک معلم انگلیسی به‌نام لوئیس در مقابل محصولات رسانه‌ای آمریکا الزماتی را مطرح کرد تا با واردات رسانه‌ای امریکا، مقابله شود.

کانادا با دارا بودن بیشترین مرز با آمریکا پایتخت سواد رسانه‌ای جهان است به‌طوری که به طور مستمر تبلیغات مجازی را از سراسر دنیا مورد تجزیه و تحلیل، قرار می‌دهد.

در ایران از سال 1380 این موضوع مطرح و در دستور کار قرار گرفت.

بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای، انسان را هوشمند نموده و خانواده را از آسیب‌های فضای اینترنتی محفوظ می‌کند.

به‌‌رغم تاثیرات منفی فضای مجازی، لازم است فرصت‌ها و چالش‌های رسانه‌ای را همراه با همدیگر دید و تجزیه و تحلیل کرد؛ به طوری که بیشترین فرصت‌ها و کمترین چالش‌ها و آسیب‌ها ایجاد شود.

متاسفانه در ایران، رهاسازی فضای مجازی آسیب‌های زیادی را به خانواده و جامعه وارد کرده است؛ لذا با راهکارهای مختلف می‌توان آسیب‌ها را کاهش داد.

یکی از راهکارها در خانواده برای کنترل فضای مجازی، این است که به فعالیت‌های فیزیکی تفریحی و ورزشی اهمیت داده شود.

لازم است در خانواده استفاده از فضای مجازی، عمومی باشد؛ به عبارتی، محتوای رسانه‌ای عمومی و در محیط خانواده مورد تضارب افکار قرار گیرد تا از جدا شدن فرزند از خانواده و استفاده مداوم و تنها از این فضا، جلوگیری شود.

با فرزندان خود تعاملات‌ داشته و تا جایی که ممکن است اختلاف سواد دیجیتالی را در خانواده کاهش دهیم.

با استفاده ازاین راهکارها می‌توان رسانه مجازی را مدیریت نموده و محیطی امن، برای خانواده ایجاد کرد.

گفتنی است همزمان با این نشست (پیوست فرهنگی طرح ضیافت اندیشه اساتید)، برنامه تفریحی برای فرزندان اساتید، برگزار و در پایان، نماز جماعت، اقامه شد.

چندی پیش، برنامه ضیافت اندیشه دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان در چهار کارگاه و هر کارگاه به‌مدت 16 ساعت برای 120 نفر از اعضای هیئت علمی، به میزبانی دانشگاه لرستان، برگزار شد.

برنامه سفر زیارتی اساتید به مشهد مقدس، پیوست فرهنگی طرح ضیافت اندیشه دفتر هم‌اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان، محسوب می‌شود.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۶/۰۳ - ۲۰:۰۶
۳۶۲ بازدید