اخبار

افتتاح رویداد توانا/ شکاف‌های جامعه با فعالیت‌های جهادی از بین می‌روند

۱۴۰۱/۰۸/۲۶

رویداد توانا، ویژه گروه‌های جهادی دانشجویی سراسر استان لرستان با سخنرانی دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان و محسن کریمی، مسئول بسیج دانشجویی استان لرستان، به میزبانی دهکده مقاومت حمزه سیدالشهدا (ع) خرم‌آباد، افتتاح شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، در افتتاح این رویداد که صبح روز پنجشنبه، 26 آبان‌ماه صورت گرفت دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان، در سخنانی، دانشجویان را امانت‌های الهی دانست.

دکتر نظری، از بسترساز این رویداد که بسیج دانشجویی استان لرستان است قدردانی کرد.

وی خطاب به دانشجویان گروه‌های جهادی اظهار کرد صبغه، رنگ و فعالیت گروه‌های جهادی، فعالیت و رنگ خدایی و ارزشمند دارد.

رئیس دانشگاه لرستان بخشی از خطبه 27 نهج‌البلاغه را تبیین کرد؛ وی از دانشجویان جهادی خواست که خطبه 27 نهج‌البلاغه را که به خطبه جهاد، مشهور است به‌صورت کامل و مفصل، مطالعه کنند.

مردمانی که پیرامون علی (ع) بودند شباهتی با شما {خطاب به جمعیت} نداشتند؛ زیرا الان، مردم تحت فرمان ولایت و ولایت‌مدار هستند ولی در دوران حضرت امام علی (ع)، عده‌ای، نافرمان از ولایت بودند.

دکتر علی نظری، با استناد به تعالیم نهج‌البلاغه (محتوای خطبه 27)، انواع جهاد را تشریح کرد: جهاد علمی، جهاد رزمی و جنگی، جهاد اندیشه، جهاد با نفس؛ همه انواع جهاد، دری از درهای بهشت هستند. لباس جهاد همان لباس تقوا و تقوا همان لباس جهاد است.

جهاد سپر محکمی در برابر جنگ‌ها، بحران‌ها، اغتشاشات و فتنه‌هاست. اگر کسی بخواهد در بحران‌ها مقاوم باشد راهش این است که لباس تقوا بر تن کند که همان جهاد است.

اگر کسی میل به جهاد نداشته باشد خداوند لباس خواری بر تن او خواهد پوشاند. این فرد هم از چشم خدا و هم از چشم خلق خدا می‌افتد.

حق مخصوص جامعه‌ای است که رویکرد جهادی داشته باشد؛ جامعه‌ای که از جهاد روی‌گردان شود از حق دور می‌شود.

اگر می‌خواهیم گسست نسلی نداشته باشیم راهش این است که جامعه فعالیت جهادی داشته باشد؛ کار باید میدانی و جهادی باشد.

شکاف‌های اقتصادی، فرهنگی و فکری در جامعه با فعالیت‌های جهادی، از بین می‌روند.

جامعه‌ای از نگاه امام علی (ع) به عدالت و انصاف نزدیک می‌شود که فعالیت جهادی داشته باشد.

خطبه 27 نهج البلاغه به ما می‌آموزد که با روحیه و فعالیت جهادی به جنگ مشکلات برویم قبل از اینکه، مشکلات، ما را محاصره کنند.

دشمن فقط دشمن سرزمینی نیست؛ بلکه دشمنی است که در فضای نرم نیز دل‌ها، خرد، عقل و حکمت جامعه را تسخیر می‌کند.

قوم و جامعه‌ای که سراغ حل نظام مسائلش نرود دچار خواری می‌شود. این سخن علی ابن ابی‌طالب (ع) است.

جامعه باید اهل آینده‌پژوهی باشد و به سراغ مشکلات و چالش‌ها برود. قبل از اینکه بحران سراغ جامعه بیاید و زمین در اختیار دشمن قرار گیرد.

کار دانشجویان جهادی یک کار بسیار ارزشمند الهی است. نمونه اعلی و الگوی فعالیت جهادی، شهید حاج قاسم سلیمانی است.

قطرات خون شهید سلیمانی به طور حتم، همه جهان هستی را فراخواهد گرفت.

این سخن خداوند متعال است؛ زیرا شهید سلیمانی، همه وجودش را در راه خدا انفاق کرد و وعده حق این است که آنکه انفاق می‌کند روز به روز در جهان هستی، گسترده‌تر می‌شود.

دکتر علی نظری در پایان سخنانش خطاب به دانشجویان جهادی استان لرستان گفت: «بنده خودم را عضوی از شما می‌دانم و در خدمت شما هستم».

دشمن به دنبال تجزیه ایران است

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در این آیین در سخنانی گفت: «در دوران قبل از انقلاب، شاهد بودیم رؤسای سایر کشورها در تهران، جلسه برگزار کردند و شاه کشور ایران را به جلسه راه ندادند».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، تشریح کرد: «قبل از پیروزی انقلاب، حکومتی داشتیم که در آن، شاه تا کمر خم می‌شد تا دست‌بوسی همسران رؤسای سایر کشورها را انجام بدهد».

وی افزود: «شاه، بحرین را بدون مقاومت بخشید؛ این یعنی فقدان استقلال کشور؛ کشور ما سابقه درخشان تمدنی دارد؛ اما حکومت‌های قاجار و پهلوی، کشور را به خاک سیاه نشاندند».

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در بخش دیگری از سخنانش برای دانشجویان توضیح داد که کشور ایران به‌گونه‌ای بود که حتی پزشکان عمومی آن از کشورهایی همچون بنگلادش می‌آمدند اما الان شاهد هستیم که پزشکی ما چنان پیشرفت کرده است که عمل جراحی فوق تخصصی از راه دور انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاتمی‌کن‌کبود، شبکه‌های ماهواره‌ای ضد ایرانی را محصول جهان کفر دانست که می‌خواهند با اسلام در حال رشد و با ایران قوی، مقابله کنند.

وی به این نکته اشاره کرد که هدف معاندان و دشمنان ایران از طریق جنگ ترکیبی، تجزیه ایران است و وظیفه همه بچه‌های انقلاب، ان است که با وحدت و انسجام در کنار هم باشند.

دکتر حاتمی‌کن‌کبود از دانشجویان جهادی خواست که همواره به‌دنبال کسب علم بروند و دانشجویان بسیجی، جهادی و مذهبی، همواره نفرات اول علمی کلاس‌های دانشگاه‌ باشند.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، خبر داد که بانک جامع نظام آموزش عالی استان لرستان در حال تهیه است و بخشی از این بانک، شامل اطلاعات گروه‌های جهادی دانشجویی می‌شود تا در نهایت، انسجام‌ها تقویت شوند.

جهاد تبیین در برابر تهمت‌ها و افتراهای دشمن

محسن کریمی، مسئول بسیج دانشجویی استان لرستان، از دیگر سخنرانان آیین افتتاح رویداد توانا بود که در سخنانی، «عبور از فتنه جدید» را تبیین کرد.

کریمی خطاب به دانشجویان جهادی توضیح داد امروزه در حال عبور و گذار از یک فتنه جدید هستیم؛ بخشی از فتنه هم همین است که برخی‌ها می‌گویند انقلاب، چه کاری برای مردم انجام داده است که نوعی تهمت ناروا و افترا نسبت به انقلاب اسلامی است.

در برابر فتنه، تهمت‌ها و افتراها، رسالت قشر اساتید، دانشجو و نخبگانی جامعه، «جهاد تبیین» است.

مسئول بسیج دانشجویی استان لرستان بر این نکته تأکید کرد که بایستی اقداماتی که انقلاب اسلامی برای مردم انجام داده است تبیین شوند.

گروه‌های جهادی دانشجویی و مردمی، اقدامات مختلف عینی برای خدمت به مردم انجام داده‌اند؛ شاهد هستیم گروه‌های جهادی در مناطق مختلف محروم کشور از جمله مناطق محروم استان لرستان، فعالیت‌های مختلفی اجرا کرده‌اند.

محسن کریمی در بخش دیگری از سخنانش، چیستی رویداد توانا را توضیح داد.

رویداد توانا برای دانشجویان بسیجی جهادگر اجرا می‌شود؛ اساتید خوب کشوری و استانی، کارگاه‌های مختلف توانمندسازی را در این رویداد برگزار می‌کنند.

برگزاری رویداد توانا باعث می‌شود وحدت بین دانشجویان جهادی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان، تقویت شود.

همچنین در این رویداد، برنامه‌های مختلف فرهنگی و معنوی نیز اجرا خواهند شد.

در رویداد توانا، از دانشجویان شایسته جهادی، قدردانی می‌شود.

در برنامه‌ای تحت عنوان «لبخند ایران»، مناطق حاشیه‌ای شهرها شناسایی شده‌اند؛ دانشجویان جهادی روزهای پنجشنبه و جمعه به مناطق حاشیه‌ای می‌روند و اقدامات عینی مختلف برای خدمت به مردم انجام خواهند داد.

گفتنی است در این رویداد، کلیپ‌های مختلف خدمات‌رسانی گروه‌های جهادی دانشجویی، نمایش داده شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - ۲۱:۴۸
۳۲۵ بازدید