اخبار

نشست پرسش و پاسخ انجمن علمی دانشجویی شهرسازی دانشگاه لرستان با شهردار و رئیس شورای شهر خرم‌آباد برگزار شد

۱۴۰۲/۰۸/۱۷

به مناسبت روز جهانی شهرسازی (17 آبان) با حضور دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگا‌ه‌های استان لرستان، دکتر عنایت‌اله میرزایی، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان، دکتر مصطفی کرم‌پور، معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه، نشست پرسش و پاسخ انجمن علمی دانشجویی شهرسازی دانشگاه لرستان با شهردار خرم‌آباد (داریوش بارانی‌بیرانوند)، رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد (حجت‌اله احمدی) و رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد (دکتر یونس امرایی) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این نشست که با استقبال دانشجویان دانشگاه لرستان، روز چهارشنبه، 17 آبان‌ماه سال جاری در سالن شهیدمیربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد دکتر محمدباقر دولتشاهی، رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان، دکتر احسان مؤمنی، مدیر گروه مهندسی عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان، سیدامیررضا عبدالهی، دبیر انجمن علمی دانشجویی شهرسازی دانشگاه لرستان و برخی اعضای هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان نیز حضور داشتند.

اعضای هیئت علمی و دانشجویان، پرسش‌ها، انتقادات و دیدگاه‌های خود درباره مسائل عمران و شهرسازی مربوط به شهر خرم‌آباد را بیان کردند و شهردار خرم‌آباد و رئیس شورای اسلامی این شهر به پرسش‌ها پاسخ دادند.

از جمله دیدگاه‌ها این بود که شهر خرم‌آباد در زمینه زیباسازی محیطی، سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد، مبلمان شهری و نمای ورودی‌ها و خروجی‌های شهر، کمبودها و ضعف‌های اساسی دارد که بایستی چاره‌ای و برنامه‌ای برای این معضلات اندیشیده و اجرایی شود.

همچنین مطرح شد که وضعیت ترافیک شهر خرم‌آباد در ساعات شلوغ تردد شهروندان، مناسب نیست و نیاز است طرح‌های زیربنایی اساسی برای این مشکل تهیه و اجرا شود.

به این نکته نیز اشاره شد که وضعیت فضای سبز شهر مناسب نیست و از نظر کمی و کیفی، باید ارتقاء یابد و اصلاح شود.

موضوع مهم دیگر مطرح شده مربوط به ماده 100 بود که تلنگر زده شد نباید تخلفات مربوط به ماده 100 به یکی از منابع اصلی درآمدی شهرداری‌ها تبدیل شوند.

فقدان پارکینگ‌های طبقاتی در شهر خرم‌آباد از دیگر مسائل مطرح شده بود؛ شهروندان ساکن شهر خرم‌آباد و گردشگران بایستی جاهایی درقالب پارکینگ‌های طبقاتی برای پارک خودرو داشته باشند.

و برخی معضلات دیگر مربوط به شهر که در این نشست بیان شد.

داریوش بارانی بیرانوند، شهردار خرم‌آباد نیز بعد از اینکه دانشجویان پرسش‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند در ابتدای سخنانش، جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محکوم کرد.

سپس، بارانی‌بیرانوند، در گفته‌هایش در برگزاری این‌گونه نشست‌ها استقبال کرد و خواستار شد پیشنهادات و راهکارهای علمی و کاربردی اعضای هیئت علمی و دانشجویان شهرسازی دانشگاه لرستان مورد توجه قرار گیرند.

بارانی‌بیرانوند به پرسش‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان درباره معضلات شهر نیز پاسخ داد.

حجت‌اله احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز در سخنانش خواستار شد مسابقه ایده توسط شهرداری خرم‌آباد برگزار شود و بهترین ایده‌ها از سوی شهرداری خرم‌آباد جایزه دریافت کنند.

او در بخش دیگری از گفته‌هایش نیز خبر داد که یکی از این ایده‌ها آن است که یک پل شبیه پل طبیعت تهران برای ورودی شهر خرم‌آباد ساخته شود.

احمدی یک ایده دیگر آتی را هم توضیح داد درباره اینکه یک پل عابر پیاده از نوع شناور و زیبا که دریاچه کیو را به تپه شهدای گمنام خرم‌آباد ساخته شود و از دانشجویان و اعضای هیئت علمی خواست درباره این دو ایده، طرح‌های پیشنهادی و علمی خود را به شهرداری خرم‌آباد ارائه کنند.

دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان نیز در سخنانی خواستار شد این‌گونه نشست‌ها استمرار داشته باشند و اگر استمرار نداشته باشند اثرگذار نخواهند بود.

دکتر نظری خواهان شد نشست‌های اینچنینی از نوع مسئله‌محور باشند تا خروجی عینی داشته باشند.

وی به این نکته اشاره کرد که کالبد و فیزیک شهر باید نمایشگر فرهنگ و تمدن اسلامی، ایرانی باشد.

رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد بایستی همکاری بین شهرداری خرم‌آباد و دانشگاه لرستان برای حل نظام مسائل شهر گسترش یابد.

وی خواستار فعالیت‌های جهادی و علمی برای رفع مشکلات شهر بیشتر شود.

دکتر علی نظری به مفهوم پایداری اشاره کرد و مقاومت کودکان، زنان و سایر اقشار مردم غزه در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی را یک الگو برای پایداری در برابر سختی‌ها و رنج‌ها و تلاش برای رفع مشکلات کرد.

وی خواستار شد همکاری بین دانشگاه لرستان و شهرداری خرم‌آباد در قالب همکاری‌ها و تفاهم‌نامه‌های روش‌مند، گسترش یابد.

دکتر علی نظری تصریح کرد کارها باید روش‌مند، علمی، عملیاتی و میدانی باشند.

دکتر نظری بر این نکته تصریح کرد که دانشگاه لرستان و شهرداری خرم‌آباد و شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، بایستی از ظرفیت‌های یکدیگر برای رفع مشکلات شهر استفاده کنند.

رئیس دانشگاه لرستان مفهوم و معنی شهر را براساس این تعریف ارائه کرد که شهری که زیست خدایی و معنویت و همدردی و یاریگری همدیگر در آن وجود باشد یک شهر مطلوب است.

وی در بخش دیگری از گفته‌هایش، از مفهوم معماری اسلامی سخن گفت و درباره اهمیت معماری اسلامی، توضیحاتی را ارائه کرد.

به‌ویژه آنکه معماری باید فرهنگ اسلامی را نشان بدهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان نیز در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از شهرداری به خاطر فعالیت‌های انجام شده از وضعیت فضای سبز و مبلمان شهر خرم‌آباد انتقاد کرد و خواستار اصلاح وضع موجود شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۱۷:۳۶
۸۲۲ بازدید