اخبار

همایش مسائل اجتماعی ایران با حضور استاندار لرستان در دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۸/۲۴

با حضور دکتر فرهاد زیویار، استاندار لرستان، معاونان استاندار، رئیس دانشگاه لرستان (دکتر علی نظری)، مدیران دستگاه های اجرایی استان، اعضای هیئت علمی، محققان و پژوهشگران دانشگاهی، دانشجویان و اصحاب رسانه، همایش ملی مسائل اجتماعی ایران (چالش ها، راهکارها) با تأکید بر مسائل اجتماعی استان لرستان به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر فرهاد زیویار، استاندار لرستان در آیین افتتاح این همایش که صبح روز چهارشنبه، 24 آبان ماه در سالن اجتماعات شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد در سخنانی گفت: «رژیم صهیونیستی تعداد انسان نما هستند که مشغول انواع جنایت های ضد انسانی هستم و این جنایات را محکوم می کنم».

دکتر زیویار تصریح کرد: «وقتی در جمع اهل فن و خواص و متخصصان قرار می گیرم ترجیح می دهم بیشتر به نظرات متخصصان گوش کنم تا بتوانیم با هم اندیشی و مسئله محوری، برای رفع مشکلات راهکار پیدا کنیم».

وی اظهار داشت: «تغییرات و تحولاتی که در جامعه ایجاد می شوند هم می توانند بسترساز پیشرفت باشند و هم خود به خود مسائل اجتماعی گوناگونی ایجاد می کنند».

استاندار لرستان اظهار داشت: «اهل تحقیق و مدیران اجرایی باید ارتباط خود با همدیگر را به صورت نظام مند و روش مند و علمی و پایدار تقویت کنند تا بتوان برای نظام مسائل اجتماعی راهکارهای علمی و عملیاتی تهیه و اجرا کرد».

دکتر فرهاد زیویار، تصریح کرد: «برگزاری اینگونه همایش ها از نوع علمی و کاربردی است و بایستی مورد حمایت قرار گیرند و تداوم داشته باشند به گونه ای که دبیرخانه این همایش از نوع موقت نیست بلکه تا اطلاع ثانوی فعالیت خواهد داشت».

دکتر زیویار، بیان کرد: «در رفع نظام مسائل اجتماعی جامعه بایستی از روش های علمی و کاربردی با مشارکت اهل تحقیق و متخصصات موضوعات استفاده کرد».

استاندار لرستان اظهار داشت: «برگزاری اینگونه همایش های علمی بایستی بتواند همگرایی علمی بین محققان و متخصصان و مدیران اجرایی درباره مسائل اجتماعی را تقویت کند و گسترش دهد».

وی تصریح کرد: «از دستاوردهای این همایش آن است که یک دبیرخانه دائمی برای نظام مسائل اجتماعی استان لرستان تشکیل شود».

دکتر فرهاد زیویار افزود: «باید یک ارتباط نظام مند و پایدار بین نظام دانشگاهی با نظام مدیریت اجرایی وجود داشته باشد».

انسان از نگاه اسلام، مسئولیت‌پذیری اجتماعی دارد

رئیس دانشگاه لرستان در این همایش در سخنانی گفت: «هرکجا عمل کامل به تعالیم اسلام باشد که براساس آن انسان یک انسان مسئولیت‌پذیر در برابر مشکلات محیط پیرامون خویش است بدون شک مسائل اجتماعی رفع می‌شوند».

دکتر علی نظری تشریح کرد: «انسان با نظام مسائل آفریده شده است و خود انسان هم باید نظام مسائل اجتماعی خود را رفع کند».

دکتر نظری توضیح داد: «تعالیم قرآن کریم، مسیر هدایتگر انسان برای رفع نظام مسائل اجتماعی است».

وی اظهار داشت: «عمل به تعالیم قرآن کریم باعث رستگاری انسان و جامعه و رفع نظام مسائل اجتماعی می شود».

رئیس دانشگاه لرستان ادامه داد: «براساس تعالیم قرآن کریم انسان باید یک انسان مسئول نسبت به رفع نیازهای محیط زندگی اش باشد و انسان از نوع منفعل و بی تفاوت نیست».

دکتر علی نظری خاطرنشان کرد: «انسان مسئول به دنبال رفع نظام مسائل است؛ امروز شاهد هستیم کودکان و زنان غزه و فلسطین با روحیه رفع نظام مسائل در حال خلق حماسه در برابر رژیم کودک کش صهیونیستی هستند».

دکتر نظری تصریح کرد: «مردم غزه و فلسطین یک مردم مظلوم و مقتدر هستند و باید این مقاومت الگو قرار گیرد؛ زیرا نشاندهنده مقاومت در برابر ظلم، سخنی و رنج است».

وی توضیح داد: «نقش خانواده و طبقات اجتماعی در قرآن کریم برای رفع نظام مسائل اجتماعی یک نقش بسیار مهم است».

زنان و کودکانه شدن آسیب های اجتماعی

در آیین افتتاح این همایش، مهری سادات موسوی، معاون فرهنگی و اجتماعی بهزیستی کشور نیز گفت: « امروز افزایش جمعیت مبتلا، هم‌افزایی و تجمیع آسیب‌ها، افزایش شدت تغییر آسیب‌ها، زنانه و کودکانه شدن آسیب‌های اجتماعی را داریم؛ آمار مشخصی از انواع آسیب‌های اجتماعی نداریم، چرا که هر دستگاهی آمار خودش را دارد، نکته دیگر اینکه ما تقلیل مسئله اجتماعی به فردی را شاهد هستیم؛ توجه به نظام آموزشی تاثیرگذاری بالایی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد، موضوعی که باید مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد.مشکلات اقتصادی نقش بسزایی در آسیب‌های اجتماعی دارند؛ ما با خلا یک بسته سیاستی در حوزه مسائل اجتماعی مواجه هستیم؛ تفاوت قول و عمل مسئولان و سلیقه‌ای عمل کردن مسئولان از دیگر مواردی است که کاهش آسیب‌های اجتماعی را با مشکل مواجه کرده است.»

توجه به سبک زندگی اسلامی و شهدا

معاون مددکاری و آسیب‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران، پاکدل نیز در سخنانی در این همایش گفت: «برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید روی سبک زندگی اسلامی و شهدا کار شود، بنیاد شهید در این زمینه آماده همکاری است».

پاکدل با بیان اینکه ۷ هزار شهید بین ۱۲ و ۱۵ ساله در خطوط مقدم جبهه داریم، گفت: «باید بررسی شود چه اتفاقی افتاده است که یک نوجوان چگونه ره صد ساله را یک شبه طی کرده است. طراحی برنامه عملیاتی برای برون رفت از مشکلات، اجرا و در نهایت نظارت بر اجرا برنامه‌های عملیاتی نیز توسط دستگاه‌های اجرایی باید انجام شود.

کاهش آسیب‌های اجتماعی به افزایش سرمایه‌گذاری اقتصادی کمک می‌کند

دکتر احسان یاوری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان در این همایش درباره ارتباط بین امنیت، رونق اقتصادی، رونق سرمایه‌گذاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی توضیح داد.

وی در سخنانش، تشریح کرد اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری در استان لرستان رونق داشته باشد بایستی تلاش کنیم با رویکردهای علمی و کاربردی، آسیب‌های اجتماعی رفع شوند یا کاهش یابند.

دکتر یاوری در بخش دیگری از سخنانش، از محققانی که در این همایش شرکت کردند و مقالات خود را به این همایش ارسال نمودند و دانشگاه لرستان به‌خاطر میزبانی این همایش، سپاس‌گزاری کرد.

توجه به پیشگیری و اصلاح

دکتر حسین مهرداد از مفاخر علمی استان لرستان نیز در سخنانی در این همایش، درباره این موضوع توضیح داد که رویکردهای پیشگیرانه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند و آسیب های اجتماعی اصلاح شوند.

زیرا اگر به رفع آسیب های اجتماعی توجه نشود خود به خود همه ارکان جامعه ضربه خواهند خورد و ارزش های فرهنگی نیز تضعیف می شوند.

نظام ارزشی جامعه با این رویکرد حفظ می شود که آسیب های اجتماعی کاهش یابند یا رفع شوند.

علم به انسان دانایی می دهد و این راهکارهای علمی هستند که باعث حل مشکلات اجتماعی می شوند. آسیب را باید ابتدا شناخت و و بعد با راهکارهای علمی آنرا رفع کرد.

گفتنی است در این همایش، محققان نیز مقالات خود را ارائه کردند.

همچنین با حضور استاندار لرستان (دکتر فرهاد زیویار) از عوامل و دست‌اندرکاران مختلف همایش تجلیل شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۸/۲۴ - ۲۰:۵۵
۵۶۲ بازدید