اخبار

نشست پرسش و پاسخ دانشگاهیان دانشگاه لرستان با رئیس ستاد انتخابات استان لرستان و رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۸/۲۷

نشست پرسش و پاسخ دانشگاهیان دانشگاه لرستان با دکتر احسان یاوری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان (رئیس ستاد انتخابات استان لرستان) و دکتر تیمور سپهوند، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان لرستان در خانه ملی گفت‌وگوی آزاد دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست، روز شنبه، 27 آبان‌ماه سال جاری با استقبال دانشگاهیان دانشگاه لرستان در سالن شهیدمیربهرسی این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، دانشگاهیان دانشگاه لرستان پرسش‌های خود درباره انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی را مطرح کردند و رئیس ستاد انتخابات استان لرستان و رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان به پرسش‌ها پاسخ دادند.

دو اصل مهم مردم‌سالاری و دین

در این نشست، دکتر احسان یاوری، معاون سیاسی استاندار لرستان و رئیس ستاد انتخابات استان لرستان در سخنانی گفت: «نظام جمهوری اسلامی ایران بر دو اصل مردم‌سالاری و دین قرار گرفته است؛ این دو پایه‌های اصلی این نظام الهی هستند».

دکتر یاوری توضیح داد: «تبلور مردم‌سالاری، انتخابات است؛ انتخابات مظهر مردم‌سالاری نظام جمهوری اسلامی ایران است».

وی تشریح کرد: «انتخابات باید به‌گونه‌ای برگزار شود که در شأن نظام جمهوری اسلامی و در شأن ملت بزرگ ایران باشد؛ انتخابات باید در تزار نظام اسلامی و مردم بزرگ ایران برگزار شود».

رئیس ستاد انتخابات استان لرستان اظهار داشت: «بهترین منبع برای تبین شاخص‌های انتخابات تراز انقلاب اسلامی، رهنمودها و ارشادات امامین انقلاب، امام راحل (ره) و رهبری معظم انقلاب است».

دکتر احسان یاوری بیان کرد: «رهنمودهای امامین انقلاب، کامل‌ترین رهنمودهای برای تحقق انتخابات تراز انقلاب اسلامی هستند».

دکتر یاوری افزود: «درخواستم از اساتید و دانشجویان این است که رهنمودهای امامین انقلاب را به دقت ببینند و تبیین کنند».

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان ادامه داد:‌ «اولین اصل از این‌گونه رهنمودها برای انتخابات تراز انقلاب اسلامی، موضوع مشارکت حداکثری است؛ مردم‌سالاری برپایه مشارکت حداکثری بنا شده است؛ انتخابات باید با مشارکت قاطبه مردم برگزار شود».

دکتر احسان یاوری گفت: «لازمه تحقق مجلس قوی، حضور قوی مردم در انتخابات است؛ لازمه دولت قوی حضور حداکثری مردم در انتخابات است؛ حضور مردم پیشران حرکت این نهادهاست».

وی خاطرنشان کرد: «نظام مردم‌سالاری دینی جمهوری اسلامی ایران متکی به آرای مردم است».

رئیس ستاد انتخابات استان لرستان ادامه داد:‌«اصل دوم برای تحقق انتخابات تزار انقلاب اسلامی، موضوع امنیت و آرامش انتخابات است؛ انتخابات باید براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در فضایی آرام و به‌دور از تنش برگزار شود».

وی بیان کرد: «اصل بعدی موضوع سلامت انتخابات است؛ اگر به دنبال مشارکت حداکثری در انتخابات هستیم باید انتخابات سالم داشته باشیم».

معاون سیاسی استاندار لرستان افزود: «اصل بعدی قانون‌گرایی در انتخابات است؛ میثاق مشترک همه ما قانون است؛ قوانین بالادستی و قانون انتخابات مجلس، میثاق مشترک همه ماست».

دکتر احسان یاوری تصریح کرد: «رقابتی‌بودن انتخابات و فراگیر بودن انتخابات از دیگر اصول سیاست‌های کلی نظام است؛ انتخابات یک بحث فرمالیته در جمهوری اسلامی نیست بلکه یک رقابت سالم است».

دکتر یاوری اظهار داشت:‌«موضوع بعدی اصلح‌گزینی در انتخابات است؛ این هم در کلام امامین انقلاب موضوع بسیار مهمی است؛ سواد انتخاباتی مردم باید بالا بیاید و تقویت شود».

رئیس ستاد انتخابات تصریح کرد:‌ «رسالت اصلی نماینده مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است؛ برای رفع مشکلات بایستی قانون وضع کرد یا قوانین را اصلاح کرد».

چهار راهبرد مهم مورد تأکید مقام معظم رهبری درباره انتخابات 11 اسفند

دکتر تیمور سپهوند، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان لرستان در این نشست در سخنانی گفت: «حضرت آقا فرموده‌اند انتخابات 11 اسفندماه یک انتخابات بسیار مهم و حساس است و بایستی همه جریانات سیاسی، احزاب، مردم، مسئولان در جهت چهار راهبرد تلاش کنند: مشارکت قابل توجه مردم در انتخابات، سلامت کامل انتخابات، امنیت انتخابات و رقابت قابل توجه در انتخابات پیش‌رو».

دکتر سپهوند تشریح کرد:‌ «در بحث سلامت انتخابات، این نکته مهم است که به صورت کامل به رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری عمل شود مبنی بر اینکه انتخابات حق‌الناس است».

وی اظهار داشت: «گفتمان انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر مکتب جامع اسلام است؛ رهبری بی‌نظیر حضرت امام (ره) باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد؛ مردم با همه وجود به صحنه انقلاب اسلامی ورود پیدا کنند و با حضور مردم انقلاب پیروز شد».

نماینده تراز انقلاب اسلامی، قوی و امانت‌دار نظام و مردم است

دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در این نشست در سخنانی گفت: «حرکت به سوی انتخاب یک نماینده مجلس در تراز انقلاب اسلامی باید منجر به انتخاب نماینده‌ای بشود که متخصص، قوی، اهل فن و امانت‌دار مهم برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردمان باشد».

دکتر نظری تشریح کرد: «نظام ما بستر را برای رسیدن به تمدن‌ نوین اسلامی فراهم کرده است و اگر نمایندگان از نوع قوی، اهل فن و امانت‌دار باشند به سرعت به سوی تمدن‌سازی نوین اسلامی حرکت می‌کنیم».

وی اظهار داشت: «امروز شاهد حیوانیت در نظام سلطه هستیم؛ این حیوانیت علیه کودکان بی‌گناه غزه و فلسطین وجود دارد؛ در نقطه مقابل، تمدن‌سازی نوین اسلامی قرار دارد که سراسر عدالت و حق و انسانیت است».

پرهیز نمایندگان از دخالت در عزل و نصب‌ها

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا خدایی، مدیر خانه ملی گفت‌وگوی آزاد دانشگاه لرستان در این نشست در سخنانی، مواردی همچون ضرورت عدم دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها را با استناد به رهنمودهی مقام معظم رهبری، مطرح کرد و توضیحاتی را درباره وظایف یک نماینده توانمند، انقلابی و مردمی بیان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خدایی توضیح داد برگزاری این‌گونه نشست‌ها در خانه ملی گفت‌وگوی آزاد دانشگاه لرستان از جمله موضوعاتی است که در راستای تقویت فرهنگ مطالبه‌گری است.

ضرورت تقویت فعالیت حزبی

دکتر غلام‌حسین حسینی، رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان نیز در سخنانی بر ضرورت تقویت فعالیت حزبی تأکید کرد.

دکتر حسینی توضیح داد یکی از مشکلات کشور نهادینه‌نشدن فعالیت حزبی قانون‌مند و فراگیر است.

وی خواستار شد نقش احزاب در نظام انتخابات و معرفی کاندیداها تقویت شود.

سایر حاضران در این نشست نیز پرسش‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

گفتنی است این نشست در خانه ملی گفت وگوی آزاد دانشگاه لرستان با همکاری بسیج اساتید و دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه لرستان برگزار شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۸/۲۷ - ۲۱:۰۸
۲۵۲ بازدید