اخبار

تحقیقات و پژوهش‌ها باید در جهت رفع نظام مسائل جامعه باشد

۱۴۰۲/۰۹/۰۴

رئیس دانشگاه لرستان در جشنواره جهادگران علم و فناوری استان لرستان گفت: «راه امیدآفرینی در آموزش و پژوهش، تشکیل و تقویت هئیت‌های اندیشه‌ورز مسئله‌محور است؛ تحقیقات، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها باید در جهت رفع نظام مسائل جامعه باشد».

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر علی نظری، روز شنبه، 4 آبان‌ماه در یازدهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری استان لرستان که همزمان با هفته بسیج و در آستانه فرارسیدن هفته پژوهش و فناوری به میزبانی دانشگاه فرهنگیان لرستان برگزرا شد تشریح کرد: «در نظام تحول آموزش عالی، باید پژوهش آموزش‌محور و آموزش پژوهش‌محور داشته باشیم که انتزاعی نباشد».

دکتر نظری توضیح داد: «دانشگاه‌ها مراحل مختلفی شامل آموزش‌محور، پژوهش‌محور و مهارت‌محور را طی کرده‌اند؛ در نهایت، به نسل سوم و چهارم دانشگاه‌ها رسیده‌ایم؛ یعنی دانشگاه‌هایی که کارآفرین باشند».

وی اظهار داشت: «ایران در تولید علم رتبه 16 و گاهی 15 در کل دنیا را دارد؛ این یک رتبه عالی و یک دستاورد بزرگ برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛ اما به این موازات آیا نظام مسائل‌مان را به همین میزان حل کرده‌ایم؟».

رئیس دانشگاه لرستان ادامه داد: «در دانشگاه لرستان تعداد 15 یا 16 نفر دانشمند یک و دو درصد در سطح جهان داریم؛ این یک موفقیت در تولید علم دنیاست؛ اما این تولید علم باید در جهت حل نظام مسائل پیرامون هم به‌کارگیری شود».

دکتر علی نظری خاطرنشان کرد: «از سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان باید تشکر کنیم؛ زیرا تلاش کرده است تولید علم در راستای رفع نظام مسائل استان باشد».

دکتر نظری بیان کرد: «ثمره علم این است که در راستای حل مشکلات و رفع نظام مسائل جامعه قرار گیرد».

رئیس دانشگاه لرستان افزود: «آموزش و پژوهش و فناوری باید همراه با همدیگر حرکت کنند و آموزش‌ها و پژوهش‌ها براساس امیدآفرینی و امیدبخشی ارائه شوند».

دکتر نظری تبیین کرد:‌«پایان‌نامه‌ها و تحقیقات باید از نوع احیاگری باشند نه اینکه بمیراند؛ به این معنی که امیدآفرین باشند».

وی توضیح داد: «نمی‌شود ما این همه نخبه و متخصص دانشگاهی داشته باشیم و از سوی دیگر این همه مشکلات و چالش هم در جامعه داشته باشیم؛ این ظرفیت‌های نخبگانی بایستی در راه رفع مشکلات استفاده شوند».

رئیس دانشگاه لرستان تشریح کرد: «حضرت امام (ره) فرمود دانشگاه مبداء همه تحولات است؛ دانشگاه‌ها براساس این مسیر باید جهاد علمی را تقویت کنند تا نظام مسائل جامعه از بین بروند».

دکتر علی نظری ادامه داد: «استان لرستان سرشاز از نخبگان و استعدادهاست؛ این استان سرشار از فرهنگ و تاریخ و تمدن است و بایستی نقش ظرفیت‌های نخبگانی‌اش در مسیر رفع نظام مسائل جامعه ارتقاء یابد».

وی افزود: «جذب دانشجویان عراقی از جمله بهترین ظرفیت‌ها برای صدور ارزش‌های انقلاب اسلامی و صدور زبان فارسی به این کشور است».

رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد: «راه تمدن‌سازی نوین اسلامی این است که ابتدا نظام مسائل جامعه را حل کنیم که با راهکارهای علمی، مسئله‌محور و عالمانه، محقق می‌شود».

دکتر نظری گفت: «وجود همه این تحقیقات و پژوهش‌ها و مراکز دانشگاهی و نخبگانی برای یک هدف متعالی به نام ساخت انسان است».

وی خاطرنشان کرد: «اگر با کسب علم انسانیت انسان پرورش پیدا نکند علم همان می‌شود که در دنیای غرب است و با همان علم کودکان فلسطینی را به شهادت می‌رسانند؛ بنابراین همه مراکز دانشگاهی بایستی ابعاد وجودی انسان را مورد توجه قرار بدهند و در مسیر تعالیم دینی باشند».

رئیس دانشگاه لرستان در بخش دیگری از گفته‌هایش درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی تشریح کرد: «نظام کودک‌کش شکوه ظاهری از قبیل تانک و سایر ابزارهای نظامی را دارد ولی براساس تعالیم قرآن کریم این شکوه از نوع کف است و به سرعت از بین می‌رود».

وی در بخش دیگری از سخنانش، مفهوم انفاق فکری را تبیین کرد؛ انفاق فکر و اندیشه و آموزش مهارت به دیگری و ... همگی مصداق انفاق فکری است.

در مسیر تبدیل ایران به مرجعیت علمی جهان

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان نیز در این جشنواره در سخنانی گفت:«هدف غایی آن است که ایران اسلامی به مرجعیت علمی در جهان تبدیل بشود که مقدمه تمدن‌سازی نوین اسلامی است».

دکتر مهدی رضایی‌نژاد تشریح کرد: «از اهداف اصلی ما این است که از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه حمایت شود».

دکتر رضایی‌نژاد توضیح داد: «بسیج علمی، پژوهشی و فناوری یک حلقه واسط بین حاکمیت و عامه مردم است تا ظرفیت‌های نخبگانی کشور شناسایی، ساماندهی و حمایت بشوند».

وی افزود: «بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در همه شهرستان‌ها با محوریت خانه نخبگان به شناسایی نظام مسائل آن شهرستان می‌پردازد تا راهکارهای علمی و فناوری برای رفع مشکلات ارائه شود».

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان تصریح کرد: «ما کمک می‌کنیم ایده‌های نوآورانه در مسیر تبدیل شدن به محصول قرار بگیرند و در این راستا هسته‌های فناور فعالیت می‌کنند؛ عمده فعالیت‌ها به سوی پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور است».

وی خبر داد:«امیدوارم در آینده نزدیک یک مرکز نوآوری در استان لرستان راه‌اندازی کنیم».

شناسایی نخبگان، نخبه‌گزینی، نخبه‌پروری و نخبه‌گماری

رئیس بنیاد نخبگان استان لرستان در این جشنواره در سخنانی گفت: «شناسایی نخبگان، نخبه‌گزینی، نخبه‌پروری و نخبه‌گماری از اهداف مهم بنیاد ملی نخبگان است».

دکتر مسعود صادقی تشریح کرد: «بدون شک نخبگان و سرآمدان هر کشوری جزو تأثیرگذارترین افراد مورد توجه هستند؛ چرا؟ چونکه نخبگان، سرآمدان و مستعدان می‌توانند باعث پیشرفت علمی جامعه بشوند».

دکتر صادقی توضیح داد: «نخبگان، سرآمدان و مستعدان علمی می‌توانند جامعه را به سمت قله‌های پیشرفت سوق بدهند؛ بنابراین براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که حتی یک استعداد علمی در این کشور به هدر نرود».

وی تصریح کرد: «باید از نخبگان بیش از پیش استفاده بشود؛ یعنی نخبه باید بتواند چالش‌ها و مشکلات جامعه را رفع کند و در اصطلاح، اثربخشی داشته باشد».

رئیس بنیاد نخبگان استان لرستان افزود: «بنیاد نخبگان استان لرستان در قالب طرح‌های متنوع از نخبگان حمایت مادی و معنوی می‌کند».

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن گرامیداشت هفته بسیج، بیان کرد: «بسیجیان در عرصه‌های مختلف دفاع مقدس، دفاع از امنیت، سازندگی، سلامت و ... همواره حضوری فعال و اثرگذار داشته‌اند».

گفتنی است در این جشنواره از برترین‌های علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان که توسط سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری انتخاب شده‌اند تجلیل شد.

از جمله مهدیه عسگری‌باجگیرانی، دانشجوی مقطع دکترای شیمی دانشگاه لرستان تحت عنوان مخترع برتر، تجلیل شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۰۴ - ۲۱:۲۷
۱۸۳ بازدید