اخبار

کارگاه پژوهشی اکتشاف منابع زمین با حضور رئیس دانشگاه لرستان و معاون پشتیبانی این دانشگاه برگزار شد

۱۴۰۲/۰۹/۱۵

به مناسبت هفته استانی پژوهش و فناوری، با حضور دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، دکتر سعید محمدزاده، معاون پشتیبانی این دانشگاه و رضا آساره، رئیس اداره ارتباط با صنعت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، کارگاه پژوهشی اکتشاف منابع زمین گرمایی (ژئوترمال) با استفاده از روش های ژئوفیزیکی با ارائه دکتر رضا قائدرحمتی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی مهندسی معدن دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این کارگاه با حضور اساتید گروه مهندسی معدن و دانشجویان رشته مهندسی معدن و رشته زمین شناسی دانشگاه لرستان در سالن شهید رَشوَند این دانشگاه برگزار شد.

کارگاه ها و نشست های مختلف پژوهشی به مناسبت هفته استانی پژوهش و فناوری، زیرنظر معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان برگزار می شوند.

چکیده موضوع کارگاه:

انرژي زمين­گرمايي، انرژي گرمايي موجود در سنگ­ها و سيالات داغ موجود در منافذ و شكاف­هاي بين پوسته زمين است.

اين انرژي از انرژي ذخيره شده در پوسته زمين منشاء مي شود و مي تواند به صورت آب، بخار داغ و یا سنگ­هاي خشك داغ وجود داشته باشد.

اين انرژي به شكل صنعتي، معمولاً از چاهايي به عمق 100 تا 4500 متر قابل استحصال است.

امروزه فناوری استفاده از انرژي زمين گرمايي به خوبي اثبات شده است.

اين فناوری آن قدر پيچيده نبوده و با استفاده از چاه­هاي سنتي، پمپ­ها و مبدل­هاي گرمايي قابل استخراج است. انرژي زمين گرمايي بسته به نوع منبع مي­تواند به طور مستقيم و غير مستقيم مورد استفاده قرار گيرد.

در یک دسته­بندی عمومی منابع زمين­گرمايي در سه دسته دماي كم (كمتر از 90 درجه سانتي­گراد)، دماي متوسط (90 تا 150 درجه سانتي­گراد) و دماي بالا (بيشتر از 150 درجه سانتي گراد) طبقه­بندي مي­شوند.

موارد كاربرد انرژي ­زمين­گرمايي براي توليد انرژي الكتريكي و توليد انرژي گرمايي براي مصارف خانگي، صنعتي و كشاورزي است.

منابع زمين­گرمايي با دماي بالا معمولاً براي توليد انرژي الكتريكي و منابع با دماي كم و متوسط براي ساير موارد مورد استفاده قرار مي­گيرند.

در این کارگاه روش های اکتشاف و مدل سازی این منابع زمین گرمایی مورد بررسی قرار گرفت.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۱۵ - ۰۹:۰۷
۴۹ بازدید