اخبار

پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه لرستان تجلیل شدند

۱۴۰۲/۰۹/۲۲

با حضور دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجید مؤیدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان و دکتر مروتی، رئیس پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران (عضو هیئت ممیزه دانشگاه لرستان) از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه لرستان تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه لرستان با برنامه‌ریزی معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه، روز چهارشنبه، 22 آذرماه در سالن شهید شکوهی دانشگاه لرستان با حضور اعضای هیئت علمی و دانشجویان برگزار شد.

رئیس دانشگاه لرستان در این آیین گفت: «طبیعتاً گرامیداشت هفته پژوهش یا هر هفته‌ دیگری برای مرور است؛ چونکه ما همه در ذکر هستیم؛ برای این است که تحقیق کنیم در کجای کار هستیم؟ چه کارهایی را در سال‌های گذشته انجام داده‌ایم؛ رویکردمان چه بوده است؟ و چه کارهای را بایستی در آینده انجام بدهیم والبته قدر بدانیم آن کسانی را که برای آموزش، پژوهش و فناوری این کشور زحمت کشیده‌اند».

دکتر علی نظری تشریح کرد: «مجموعه زحمات عزیزان این‌گونه رقم خورد که به فضل خداوند متعال دانشگاه لرستان جزو دانشگاه‌های برتر در هفته پژوهش قرار گرفت و از آقای استاندار هم تشکر ویژه داریم».

دکتر نظری افزود: «این موفقیت یک ظرفیت برای استان لرستان است که با تلاش اعضای هیئت علمی و دانشجویان گرامی و کارکنان شریف دانشگاه‌های استان و دانشگاه لرستان رقم خورد است؛ این یک نشانه خوبی است و در سایر زمینه‌ها نیز این توانمندی هست لکن ما آسیب‌های مهمی هم داریم؛ این آسیب‌ها را باید در هیئت‌های اندیشه‌ورز مطرح کنیم و همه فکر کنیم مهم‌ترین آسیب‌های آموزش، پژوهش و فناوری که در هم تنیده هم هستند چیست؟ انسان این ظرفیت را دارد که این بن بستها را بشکند؛ انسان این ظرفیت را دارد که بتواند راهی را پیدا کند یا اگر نشد به تعبیری راهی را بسازد؛ در جبهه اگر گاهی محاصره‌ای بود و راهی نبود جهادگران جوانان راهی را می‌ساختند؛ رویکرد دانشگاه لرستان به عنوان دانشگاه معین تاکنون رویکرد نسبتاً مناسبی بوده است و اگر امروز دانشگاه لرستان می‌تواند جزو دانشگاه‌های برتر هفته پژوهش باشد یقیناً تمام آن کسانی که آجر آجر کمک کرده‌اند و سنگ بنا گذاشته‌اند نقش داشته‌اند؛ زیرا هیچ موفقیتی یک شبه بدست نمی‌آید؛ همه کسانی که زحمت کشیده‌اند چه کسانی که در میان ما نیستند و چه کسانی که هستند حتماً در این موفقیت نقش داشته‌اند و ما سپاسمند زحمات آن‌ها هستیم».

رئیس دانشگاه لرستان اظهار داشت: «ما در بعد استخدام اعضای هیئت علمی در این دوره نسبتاً خوب عمل کردیم؛ شاید بعد از دانشگاه تهران، ما در جذب اعضای هیئت علمی جزو دانشگاه‌هایی بودیم که رتبه اول یا دوم جذب اعضای هیئت علمی را داریم؛ در بعد درآمدهای اختصاصی، ما پارسال تقریباً کل سال هفده و نهصد درآمد اختصاصی داشتیم؛ امسال این را عبور کردیم و یقیناً به افزایش پنجاه درصدی خواهیم رسید؛ ما پارسال در بعد فرصتهای مطالعاتی اساتید در جامعه و صنعت رتبه دوم کشور را کسب کردیم؛ در همین هفته پژوهش حدود 100 کارگاه، نشست علمی ترویجی، کرسی‌های نظریه‌پردازی برگزار شده‌ است؛ برخی روزها ما چهار نشست داشته‌ایم؛ منتها این مطلوب نیست باید بیشتر تلاش کنیم؛ هم اساتید پیشکسوت و هم اساتید جوان باید بیایند وسط کار و به استان و کشور کمک کنند؛ نمی‌شود این همه نخبه داشته باشیم و نظام مسائل هم داشته باشیم».

مشکلات باید به وسیله دانشگاه و تحقیق و پژوهش رفع شود

دکتر حسن مروتی، رئیس پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران در این آیین در سخنانی گفت: «ما مشکلات متعدد داریم که باید به وسیله دانشگاهیان و تحقیق و پژوهش حل بشود ولی خیلی از مشکلات هم حل شده است و قابل قیاس با گذشته نیست».

دکتر مروتی تشریح کرد:‌ «ما اگر بخواهیم خودمان را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم انصافاً نوع دانشگاه ها و نوع پژوهش و تحقیق نسبت به قبل از انقلاب کاملاً متفاوت است؛ در علم نانو یک دفعه تا حدود 10 داریم در کل تولید علمی دنیا بین 15 تا 20 رتبه بسیار خوبی داریم؛ یک جهشی در کشور ایجاد شده است ولی انتظار از این جهش خیلی بالاتر از این است».

وی توضیح داد: «بعد از جنگ تحمیلی متقاضیان تحصیل در دانشگاه خیلی بالا بودند اگر کشور پاسخی به اینها نمی‌داد این‌ها همه به سمت کشورهای خارج سرازیز می‌شدند؛ آن زمان آموزش بیشتر از پژوهش خود را نشان می‌داد الان در برخی موارد گسترش آموزش عالی بیش از نیاز کشور است یعنی در واقع با جمعیت ما تعداد 2500 یا 2600 دانشگاه نسبت به جمعیت زیاد است؛ الان باید چه کار کنیم؟ اینجاست که نسل دوم دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد یعنی دانشگاه‌هایی که هم پژوهش در آنها انجام می‌شود هم آموزش؛ دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشد می‌کنند؛ انتهای این تحصیلات تکمیلی پایان‌نامه است؛ حالا نیاز کشور در تهیه پایان‌نامه‌ها کجاست؟ یعنی چقدر محتوای پایان‌نامه‌ها براساس نیازهای کشور تهیه شده است؟ ما در کشور باید به این سمت برویم؛ یعنی یک سیستم پیاده بشود که هر دانشگاهی یک مأموریت داشته باشد و دانشگاه از نوع مأموریت‌گرا باشد؛ به سمت دانشگاه‌های کارآفرین می‌رویم یعنی دانشگاهی که بتواند در هر کجا قرار گرفت آن مکان و آن جغرافیا را متحول کند؛ اگر ما دانشگاه‌مان به این سمت رفت آن موقع توجیه داریم که 2600 دانشگاه در کشور داشته باشیم؛ باید دید جامعه به این مکانی که ما در آن نشسته‌ایم نیاز دارد و دانشگاه چقدر می‌تواند مشکلات جامعه را رفع کند؟ دانشگاه باید منطبق با نیازهای جامعه باشد».

پژوهش و فناوری در مسیر پیشرفت استان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان در این آیین در سخنانی گفت: «امیدوارم پژوهش و فناوری در مسیر پیشرفت استان لرستان تقویت شود».

دکتر مصطفی کرم‌پور بیان کرد: «همه ادوار در دانشگاه لرستان ترقی وجود داشته است به جز در دوران کرونا؛ دانشگاه لرستان در حال حرکت کردن به سوی جامعه‌محوری است؛ یعنی برای رفع نظام مسائل استان راهکار علمی ارائه کند».

دکتر کرم‌پور اظهار داشت: «در هفته پژوهش و فناوری کارگروه‌های مختلفی در دانشگاه لرستان تشکیل شد و به بیان مشکلات و نظام مسائل استان لرستان پرداختند؛ همکاری با صنایع و کارآفرینان استان در اولویت ما بوده است؛ ما هنوز نتوانستیم ظرفیت علوم انسانی را فعال کنیم و این جای گله‌مندی از خود ما دارد؛ اما روند رو به جلو است».

وی در بخش دیگری از گفته‌هایش، گزارش عملکرد حوزه‌های کاری معاونت پژوهش و فناوری را بیان کرد.

دو رکن مهم مرجعیت علمی و پژوهش‌های کاربردی

دکتر امیرحمزه حقی‌آبی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی علوم آب دانشگاه لرستان و از پژوهشگران برتر این دانشگاه در سخنانی گفت: «در رابطه با مرجعیت علمی و پژوهش‌های کاربردی، توجه به چند نکته اهمیت دارد».

دکتر حقی‌آبی تشریح کرد: «مرجعیت علمی با تأکید مقام معظم رهبری دارای اهمیت استراتژیک برای کشور است؛ مرجعیت علمی هم فراتر از تولید دانشی و تعداد مقالات است؛ مرجعیت علمی در واقع سطوح نظری و فلسفی مربوط به توسعه علمی را دربرمی‌گیرد؛ دانشگاهی می‌تواند مرجعیت علمی داشته باشد که قابلیت ارجاع، اتکاء و پاسخ‌گویی را داشته باشد و به‌روز، پیشرو و سرآمد باشد؛ در حوزه پژوهش تولید دانش قسمت اول این حوزه است؛ تولید دانش، انتشار دانش و ارجاع به آن می‌تواند مؤلفه مربوط به پژوهش را در حیطه مرجعیت علمی، تکمیل کند؛ در ارتباط با مرجعیت علمی، ما نیاز به ظرفیت‌سازی داریم؛ ظرفیت‌ْ‌سازی هم نیاز به سرمایه‌گذاری دارد؛ در سرمایه‌گذاری وضعیت ما خیلی رضایت‌بخش نیست؛ ما طبق نقشه جامع علمی کشور باید در افق 1404 چهار درصد تولید ناخالص ملی را به پژوهش اختصاص بدهیم که اعداد متأسفانه کمتر از این مقدار است و این نیاز به آسیب‌شناسی دارد».

وی ادامه داد: «نکته مهم دیگر این است که مرجعیت علمی به معنی تعداد مقالات نیست؛ بلکه اهمیت دارد چقدر به مقالات ارجاع شده است و چقدر اثرگذار بوده‌اند؛ نباید فقط برای تولید دانش اهمیت قائل شد بلکه همراه با آن باید مورد ارجاع قرار گرفتن مقاله تولید شده اهمیت یابد؛ مورد بعدی بحث پژوهش‌های کاربردی است».

پژوهشگر برتر دانشگاه لرستان افزود: «مرجعیت علمی و پژوهش‌های کاربردی هر دو برای کشور لازم است؛ در حوزه ملی اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها زیرمجموعه اعتبارات هزینه‌ای است که این خودش آسیب است؛ اگر از طرحهای عمرانی به بحث پژوهش توجه شود آسیب مربوطه رفع می‌شود؛ باید هر سال اولویت نظام مسائل استان برای انجام یک تحقیق اساسی و کاربردی مهم مشخص و تعریف شود و آنگاه اعتبارات پژوهشی استان صرف آن مسئله بشود».

وی اظهار داشت: «به جای اینکه دیگران آسیب‌ها را بزرگنمایی کنند ما خودمان باید هر سال با رویکردهای آسیب‌شناسی و پژوهش‌محور، اولویت‌های نظام مسائل استان را رفع کنیم».

دکتر حقی‌آبی تصریح کرد: «دانشگاه می‌تواند محل اتکاء باشد اگر بخش اجرا پذیرای دیدگاه‌هایی که در دانشگاه وجود دارد باشد و حکمرانی متأثر از دانشگاه باشد».

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ۲۲:۴۳
۱۲۳۴ بازدید