اخبار

معاون امور روابط عمومی وزارت علوم: اهمیت روابط عمومی‌ها بالاست و آن‌ها نقش مشاور رئیس دانشگاه‌ها را باید داشته باشند

۱۴۰۲/۱۱/۲۳

معاون امور روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مدیران روابط عمومی‌های منطقه پنج دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور، گفت: «اهمیت جایگاه روابط عمومی‌ها در دنیای امروز تا جایی است که آن‌ها باید نقش مشاور رؤسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را داشته باشند».

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، رضا آزاد در نشست مدیران روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه پنج کشور که روز دوشنبه، 23 بهمن‌ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد تشریح کرد:

«ما در دنیایی فعالیت می‌کنیم که دنیای تصویر است؛ تصویری که از شما شکل می‌گیرد واقعیت را هم شکل می‌دهد».

آزاد توضیح داد: «تصویرها، واقعیت را تغییر می‌دهند و این اتفاق در حال رخ دادن است؛ تصویری که درست یا نادرست از عملکردها منتشر می‌شود باعث شکل‌گیری ذهنیت مخاطب می‌شود و اینجاست که اهمیت فعالیت روابط عمومی‌ها، مشخص می‌شود».

وی ادامه داد: «هر تصویر و خبری که از سوی روابط عمومی‌ها از عملکرد رئیس دانشگاه و مجموعه بخش‌های مختلف دانشگاه مخابره می‌شود باعث شکل‌گیری ذهنیت مخاطب می‌شود».

معاون امور روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره عملکرد دانشگاه لرستان اظهار داشت: «دانشگاه لرستان، خوشبختانه بسیار فعال است و این تصویر اولیه در ذهینت ما از طریق انعکاس فعال خبرهای رویدادهای دانشگاه شکل گرفته است که نشاندهنده زحمات و فعالیت‌های روابط عمومی دانشگاه است».

رضا آزاد، بیان کرد: «اهمیت جایگاه روابط عمومی‌ها بسیار بالاست و روابط عمومی‌ها باید نقش مشاور رئیس دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را داشته باشند».

آزاد افزود:‌«روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها بایستی کوشش کنند تصویری مناسب، متناسب و منسجم از مجموعه دانشگاه، نزد افکار عمومی شکل بگیرد».

وی تبیین کرد: «براساس نظرسنجی‌ها اساتید دانشگاه‌ها مرجع اصلی در موضوع انتخابات برای مردم هستند و این گویای اهمیت سرمایه اجتماعی دانشگاه نزد افکار عمومی است».

معاون امور روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: «ما به عنوان روابط عمومی‌ها باید بتوانیم هرچه بیشتر و بهتر از سرمایه ارزشمند اجتماعی نهاد دانشگاه در بین مردم استفاده کنیم و دستاوردها، موفقیت‌ها و اقدامات انجام شده در دانشگاه‌ها را با رویکرد اثرگذاری به جامعه معرفی کنیم».

وی درباره بودجه روابط عمومی‌ها به این نکته اشاره کرد: «نگاه وزیر محترم علوم و قائم مقام ایشان این است که بخشی از بودجه دانشگاه‌ها در قالب ردیف‌های جداول بودجه‌ای به روابط عمومی‌ها اختصاص یابد؛ زیرا در دنیایی که اهمیت ارتباطات و رسانه بر هیچ کسی پوشیده نیست سرمایه‌گذاری در روابط عمومی‌ها، در واقع، سرمایه‌گذاری برای اثرگذاری در افکار عمومی است».

وی در بخش دیگری از گفته‌هایش از مدیران روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری خواست به موضوع چند رسانه‌ای بودن فعالیت‌‌ها، بیش از پیش، اهمیت بدهند.

بخش دیگری از سخنان رضا آزاد درباره اهمیت انتخابات پیش‌رو بود: «اهمیت انتخابات بالاست و در این زمینه هم بایستی روابط عمومی‌ها کوشش کنند ترغیب و تشویق به انتخابات از جمله برنامه‌ها باشد».

رضا آزاد اظهار داشت: «به قالب‌های مختلف فعالیت‌ها همچون خبر مکتوب، موشن‌گرافی، اینفوگرافی و گزارش تصویری اهمیت داده شود».

وی از مدیران روابط عمومی‌های پارک‌های علم و فناوری خواست به تبلیغ و ترویج فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، بیش از پیش، توجه کنند.

بخشی دیگری از حرف‌های رضا آزاد به این نکته اختصاص یافت که آموزش و شبکه‌سازی اهمیت دارد؛ شخصی که به عنوان دبیر منطقه انتخاب می‌شود بایستی بتواند شبکه‌سازی را تقویت کند و ارتقاء بدهد.

وی تلنگر زد دبیر منطقه باید بتواند جشنواره‌های منطقه‌ای برای روابط عمومی‌ها برگزار کند و بتواند یک نظام مدون منظم ارزیابی و ارزشیابی فعالیت‌های روابط عمومی‌های منطقه کاری خویش را، ایجاد نماید.

معاون امور روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توجه به وجود شاخص فعالیت رسانه‌ای در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را مهم دانست و خواستار شد این رویکرد، تقویت و نهادینه شود تا تیم‌های مدیریتی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، بهتر و اثرگذارتر از گذشته، به فعالیت رسانه‌ای اهمیت بدهند.

رضا آزاد از مدیران روابط عمومی‌های مناطق مختلف دانشگاه‌های کشور خواست از تجربیات یکدیگر بهره ببرند و به صورت منظم، نشست‌های دوره‌ای منطقه‌ای برگزار کرده و دیدگاه‌ها و راهکارهای ارتقای عملکرد‌ها را به اشتراک بگذارند.

گفتنی است در این نشست، با ساز و کار رأی‌گیری، میثاق حیدری، رئیس روابط عمومی دانشگاه لرستان به عنوان دبیر منطقه پنج روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور انتخاب شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۱/۲۳ - ۲۳:۳۸
۸۷ بازدید