اخبار

بازدید تیم ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه لرستان از شرکت کشت و صنعت فجر صفا و برگزاری نشست مشترک همکاری

۱۴۰۲/۱۲/۱۵

دوشنبه 14 اسفندماه سال جاری، حوزه ارتباط با جامعه و کارآفرینی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان به اتفاق برخی اعضای هیئت علمی و مدیران حوزه معاونت پژوهشی، دانشکده کشاورزی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان نشست مشترکی با مدیریت شرکت کشت و صنعت فجر صفا لرستان در محل آن شرکت برگزار کردند و از بخش‌های مختلف گلخانه‌ایی، کشت بافت، دامپروری و گردشگری این مجموعه بزرگ بازدید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست و بازدید با پیگیری‌های رئیس گروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان (رضا آساره) در راستای اجرای رویکردها و سیاست‌های مدیریت ارتباط با جامعه و کارآفرینی و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، محقق شد.

در نشست مشترک، ابتدا، آساره (رئیس گروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان) ضمن تشکر از مهدی عرب‌نژاد، مدیریت شرکت کشت و صنعت لرستان به خاطر مدیریت عالی این شرکت و همکاری در برگزاری این نشست تشکر کرد و هدف نشست مشترک را ارتباط هر بیشتر دانشگاه با صنعت و کشاورزی دانست.

سپس، دکتر مصطفی کرم‌پور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان با بیان این مطلب که دانشگاه آمادگی دارد در راستای ارتباط دانشگاه و صنعت و نیز مأموریت‌های مسئله‌محور به حل مسائل صنعت و کشاورزی استان بپردازد، اذعان داشت دانشگاه لرستان دارای ظرفیت‌های علمی و عملی فراوانی چه به لحاظ نیروی انسانی متخصص و نیز امکانات آزمایشگاهی جهت همکاری‌های دانشگاه و صنعت استان است.

در این نشست دکتر میثم دوستی‌زاده مدیر ارتباط با جامعه و کارآفرینی دانشگاه اظهار داشت که این بازدید با هدف موضوع ماده 13 قانون جهش تولید دانش بنیان و نیز مبحث مهم بورسیه صنعتی ابلاغی از سوی وزارت عتف و همچنین ماموریت گرایی دانشگاه با اولویت مزیت استانی برگزار شد.

دکتر دوستی‌زاده به بیان ظرفیت‌های مهم این قانون پرداخت.

در ادامه، برخی اعضاء هیات علمی دانشکده‌های کشاورزی و دامپزشکی هر کدام جداگانه به بیان توانمندی‌ها، تخصص و گرایش تحصیلی خود پرداختند و اعلام آمادگی نمودند که می‌توانند در چارچوب تفاهم نامه امضا شده بین دانشگاه و شرکت که سال گذشته منعقد شده بود در قالب قرارداد پژوهشی مشکلات و چالشهای تحقیقاتی و پیش روی شرکت را حل کنند.

در همین راستا دکتر علی حیدر نصرالهی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان نیز به بیان توانمندی‌ها و امکانات دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان پرداخت و توضیح داد این دانشکده با داشتن اعضای هیئت علمی متخصص و کارآمد می‌تواند مشکلات بخش کشاورزی شامل دفع آفات و بیماری‌ها، مدیریت سیستم‌های آبیاری و نیز کشت بافت گیاهی که از طرف شرکت کشت و صنعت اعلام شد را برطرف نماید.

همچنین در این نشست دکتر امین جایدری رئیس دانشکده دامپزشکی نیز بیان داشت دانشکده دامپزشکی با داشتن یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی و کادر متخصص هیئت علمی در گرایش‌های مختلف حوزه دام و طیور و آزمایشگاه مجهز، آمادگی دارد با شرکت کشت و صنعت گردشگری فجر صفا لرستان همکاری نماید.

دکتر جایدری اعلام نمود در زمینه بررسی علل و عوامل باکتریایی و ویروسی ایجاد کننده بیماری پنومونی در گوسفندان و نیز بررسی علت ایجاد تلفات در گوسفندان کشت و صنعت به درمان و حل مسئله در قالب قراردادهای پژوهشی همکاری نمایند.

گفتنی است این شرکت در سال 1354 توسط وزارت کشاورزی وقت با نام مجتمع ملی دامپروری ایران با هدف تأمین بخشی از نیازی پروتئینی کشور تأسیس شد و پس از فراز و نشیب‌های گوناگون، سرانجام طی مزایده عمومی در سال 1392 شرکت به سرمایه‌گذار خارجی 49% و داخلی 51% واگذار شد و با نام شرکت کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا لرستان با برند FARMERZ آغاز به کار کرد و حوزه عملکرد شرکت از دامپروری صرف، به کشاورزی، دامپروری و گردشگری گسترش یافته است.

تعداد پرسنل فعلی با احتساب نیروهای پیمانکاری، فصلی، روزمزد و ... حدود 1000 نفر است و پس از تکمیل پروژه، ظرفیت اشتغال‌زایی مستقیم برای 2000 نفر خواهد بود.

برخی مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این شرکت:

1_ تولید محصولات گلخانه‌ای (انواع گوجه فرنگی و فلفل).

2_ تولید گیاهان دارویی (اسطوخودوس، آویشن، نعنا فلفلی و ...).

3_ باغات میوه (انجیر، پسته، گردو).

4_ اصلاح نژاد دام و دامپروری (پرواربندی بره و گوسفند داشتی).

5_ زنبورداری (عسل، زهر، موم).

6_ تولید عوامل کنترل بیولوژیک آفات (ماکرولوفوس، انکارسیا، اریتموسروس).

7_ بخش‌های متنوع گردشگری و ....

ره‌آورد نهایی فجر صفا؛ تولید و صادرات سالانه شامل:

1_ محصولات باغی: 15000 تن.

2_ محصولات گلخانه‌ای: 25000 تن.

3_ گوشت قرمز: 3000 تن.

4_ گوشت ماهیان خاویاری: 1000 تن.

5_ خاویار: 30 تن.

6_ بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری در جهت ارتقای فرهنگی و اقتصادی.

7_ جذب سالانه 60000 نفر توریست.

8_ ایجاد بیش از 2000 فرصت شغلی.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۱۴:۲۱
۳۲۳ بازدید