اخبار

نشست آسیب‌شناسی انتخابات لرستان در دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۱۲/۲۱

در دانشگاه لرستان، نشست آسیب‌شناسی انتخابات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این نشست که روز دوشنبه، 21 اسفندماه سال جاری در سالن شهیدمیربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد ابتدا رضا مریدی، دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه لرستان به این نکته اشاره کرد که این نشست با رویکرد هم‌اندیشی و گفت‌وگومحور برگزار می‌شود و پرسش و پاسخ هم خواهد داشت.

رضا مریدی، توضیح داد براساس مفهوم عقلانیت ارتباطی این نکته اهمیت دارد که در فضای علمی دانشگاه‌، با رویکرد آسیب‌شناسی انتخابات، دیدگاه‌های گوناگون بیان و شنیده شوند تا بتوانیم از نظر فکری، ارتقاء پیدا کنیم.

دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه لرستان در بخش دیگری از گفته‌هایش، یکی از آسیب‌های انتخابات را در برخی مواقع، خرید و فروش رأی دانست.

یکی دیگر از آسیب‌ها که رضا مریدی به آن اشاره کرد وعده‌ها وقول‌هایی است که برخی کاندیداها به مردم می‌دهند و توانایی اجرای این وعده‌ها را هم ندارند؛ زیرا برخی وعده‌ها اصولاً در حیطه اختیارات مجلس برای اجرایی شدن نیستند.

موضوع دیگری که رضا مریدی به آن اشاره کرد فرهنگ سیاسی است؛ وی توضیح داد وقتی یک شهروند می‌خواهد یک کاندیدا را انتخاب کند و به او رأی بدهد بایستی بداند که کاندیدای مورد نظر تخصص لازم در رابطه با قانون‌گذاری و مسائل مهم کشور از جمله مسائل اقتصادی و معیشتی را داشته باشد و این به فرهنگ سیاسی پیوند خورده است.

وی به این موضوع اشاره کرد که عدم درک قاعده نمایندگی از سوی برخی کاندیداها هم یک آسیب است؛ یک کاندیدا باید بداند نماینده مردم است و وظیفه دارد مطالبات و خواست‌های مردم را پیگیری کند نه مطالبات فردی و شخصی خود را.

دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه لرستان خواهان تقویت فرهنگ سیاسی از نوع توقعات ملی داشتن از نمایندگان شد؛ به این معنی که یک شهروند باید سطح توقعاتش از نماینده در تراز ملی و متناسب با منافع ملی باشد و از مطالبات شخصی و فردی پرهیز نمود.

رضا مریدی، اینکه برخی کاندیداها هنوز با روش‌های سنتی تبلیغات می‌کنند و به دور از فضای مدرن و اقتضائات نسل‌های امروزی هستند را یکی دیگر از آسیب‌های انتخابات دانست و از سوی دیگر نداشتن برنامه از سوی برخی کاندیداها را از دیگر آسیب‌ها برشمرد.

خرید و فروش رأی در حدی نیست که نتیجه کلی شمارش آراء را تغییر بدهد

در ادامه، دکتر مهدی امید، دکترای علوم سیاسی، در مباحث مطرح شده خویش قائل به دو رویکرد درباره تحلیل انتخابات شد: رویکرد رسانه‌محور و رویکرد تحلیل‌های آکادمیک و دانشگاهی.

دکتر امید خواستار شد در فضای دانشگاه‌ها، تحلیل‌های آکادمیک دست بالا را داشته باشند.

این دکترای علوم سیاسی درباره این موضوع که برخی تخلف‌های انتخاباتی همچون خرید و فروش رأی به حدی است که نتیجه انتخابات را تغییر بدهد این موضوع را رد کرد و توضیح داد میزان خرید و فروش آراء در حدی نیست که نتیجه آراء را به کلی تغییر بدهد.

وی توضیح داد در نظام‌های دمکراسی غربی هم خرید و فروش آراء در قالب شگردهای احزاب صورت می‌گیرد و درآنجاها احزاب تلاش می‌کنند به روش‌های گوناگون جهت‌گیری افکار عمومی را شکل بدهند.

دکتر مهدی امید تشریح کرد در نظام مردم‌سالاری دینی جمهوری اسلامی، ساز و کارهای انتخاباتی به گونه‌ای است که امکان تقلب به گونه‌ای که نتیجه‌‌ی کلی شمارش آراء تغییر کند نیست.

تشریح تفاوت بین مردم‌سالاری دینی با دمکراسی غربی

در ادامه، دکتر احمد حقی، دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان در سخنانی، توضیح داد برخی تخلفات انتخاباتی برایشان جرم‌انگاری نشده است یا اگر جرم‌انگاری شده است دارای مجازات بازدارندگی کافی نیستند.

دکتر حقی در بخش از سخنانش، تفاوت‌های مردم‌سالاری دینی با دمکراسی غربی را توضیح داد؛ زیرا مردم‌سالاری دینی برآیند آموزه‌های دین اسلام است نه بر مبنای دمکراسی غربی.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان تشریح کرد در نظام مردم‌سالاری دینی، اساس کار مدیریت، خدمت‌رسانی به مردم است و اینکه مردم در امور دیده شوند.

دکتر احمد حقی توضیح داد در نظام مردم‌سالاری دینی اهمیت دادن به نظر و رأی مردم بسیار مهم است و مردم‌سالاری دینی یک نظام مردم‌سالار و دمکراتیک حقیقی است.

دکتر حقی توضیح داد در دمکراسی غربی بعد از آنکه احزاب به قدرت می‌رسند قدرت را در جهت منافع خودشان به کار می‌بندند ولی در مردم‌سالاری دینی، افراد وقتی به قدرت می‌رسند باید قدرت را در راه خدمت به مردم و توجه به مطالبات و خواست‌های مردم به کار گیرند.

مردمی بودن شرط موفقیت است

در ادامه، دکتر مسعود کریمی‌بیرانوند، دکترای علوم سیاسی، وقوع انقلاب اسلامی ایران را بنیانگذاری یک رابطه جدید بین حکومت با مردم در قالب ولایت مؤمنان دانست؛ در اینجا ولایت یعنی با هم بودن و بهم پیوستن.

دکتر کریمی بیرانوند تشریح کرد الگوی ما مردم‌سالاری دینی است که در آن بین مسئولان و مردم، پیوند و با هم بودن برقرار است و مسئولان بایستی مدام در بین مردم باشند و به مطالبات آن‌ها توجه کنند و بین مسئولان و مردم فاصله‌ای وجود نداشته باشد.

اگر جایی بین مدیران و مسئولان با مردم فاصله ایجاد شود خود به خود از آسیب‌ها و دورشدن از مفهوم مردم‌سالاری دینی برآمده از انقلاب اسلامی است.

وی در تحلیل خود, کاندیداهایی را موفق دانست که هرچه بیشتر ارتباط مستقیم با مردم دارند و در جمع مردم حاضر هستند.

گفتنی است حاضران در نشست، پرسش‌ها و دیدگاه‌های خود درباره آسیب‌های انتخابات را مطرح کردند.

نشست مذکور با همکاری انجمن علمی دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه لرستان, بسیج دانشجویی این دانشگاه و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان برگزار شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۲۱:۵۱
۲۳۶ بازدید